PUNJENJE KLIME
Punjenje klime freonom korišćenim u novijim vozilima (R1234yf) kao i standardnim gasom (R134-a).
Kada klima ne radi najčešći uzrok je nedovoljna količina gasa i potrebno je obaviti
punjnje klime. Elektronski sistem na vozilu stalno kontroliše pritisak gasa i ako padne
ispod minimalne vrednosti blokira rad klima uređaja.
Pre provere količine gasa serviser se prvo upoznaje sa sistemom klimatizacije u
tehničkoj dokumentaciji za to vozilo. Osnovni podaci o klimi su broj i lokacija gasnih
priključaka, tip i količina gasa, vrsta i količina ulja. Takođe, upoznaje se sa
preporučenom procedurama za ispitivanje i punjenje.
Za rad na proveri ispravnosti i punjenju klime serviser treba da koristiti zaštitna
sredstva (rukavice, naočare) i da se pridržava propisanih mera bezbednosti.
Za proveru pritiska i punjenje koristi se specijalizovana stanica za rad sa klima
uređajima. Stanica mora da sadrži isti tip gasa kao klima na vozilu (1234yf ili r134a).
Ne smeju da se mešaju raličite vrste gasa. Nakon lociranja gasnih priključaka na
vozilu, skidaju se čepovi i obavlja se povezivanje sa stanicom pomoću creva sa
posebnim zaštitnim priključcima. Nakon povezivanja gas iz klime na vozilu dospe do
manometara na stanici.
Pritisak mirovanja gasa treba da je jednak na obe strane sistema (niskopritisna i
visokopritisna) i ispravna vrednost se kreće od 5 do 6 bar. Ako je pritisak niži znači da
je nedovoljna količina gasa i zato je blokiran rad klime.
Ako je utvrđen niži pritisak gasa obavlja se izvlačenje gasa iz sistema klima uređaja.
Otvaraju se ventili i aktivira se pražnjenje. Gas iz iz klime prebacuje u stanicu gde se
čisti, isušuje i skladišti u bocu gde se nalazi gas pod pritiskom.
Nakon izvlačenja gasa obavlja se vakuumiranje sistema. Potrebno vreme
vakuumiranja je 20 minuta. Nakon toga stanica automatski vrši proveru zaptivenosti
sistema tako što 2 minuta prati stanje vakuuma. Na ovaj način mogu da se otkriju
veća curenja sistema. Ako se ipak sumnja na slabije curenje vakuuma može da se
produži provera do 30 min. Kada tokom provere sistem gubi vakuum to znači da je
sistem otvoren (neispravan), stanica prijavljuje grešku i ne dozvoljava punjenje
sistema gasom jer bi nakon punjenja brzo iscureo. U tom slučaju pristupa se
pronalaženju mesta curenja i saniranje sistema. Nakon popravke ponavlja se
postupak vakuumiranja.
Kada stanica nakon vakuumiranja utvrdi da sistem drži vakuum sledi postupak
punjenja. Pre punjenja zbog bezbednosti spušta se poklopac motornog prostora
vozila (hauba). Prvo se ubacuje ulje. Količina ulja zavisi od toga da li je sistem
popravljan i šta je rađeno. Ako se samo obavlja punjenje bez intervencije sistema
ubacuje se mala količina ulja (5 do 10 cm3). Zajedno sa uljem u sistem se ubacuje i
fluorescentna boja. Kada dođe do curenja gasa, to mesto se oboji i pomoću UV
lampe ga lako otkrijemo. Nakon ubacivanja ulja ubacuje se gas. Na osnovu podataka
iz tehničke dokumentacije, programira se količina gasa za ubacivanje.
Nakon punjenja klime, zatvaranjem ventila na stanici odvajaju se gasni sistemi
stanice i klime. Ostalo je još da se proveri ispravnost klime tokom rada. Startuje se
motor, aktivira se klima sa maksimalnim izduvavanjem i podiže broj obrtaja na
vrednost definisanu iz tehničke dokumentacije. Prati se pritisak gasa na
manometrima stanice. Očekivana vrednost na niskopritisnoj strani je oko 2 bar, a na
visokopritisnoj između 10 i 15 bar.